Тема: Д.Г. Байрон. Поема « Мазепа». Її історична основа та романтичний міф. Особливості композиції поеми.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Мета: поглибити знання про романтизм як літературний напрям, показати поєднання в поемі Байрона «Мазепа» історичних подій та творчого вимислу автора; розкрити особливості композиції поеми; розвивати навички дослідницької роботи та самостійної роботи, навички усного мовлення, логічного мислення, уміння будувати аргументоване власне висловлювання; виховувати любов до художнього слова, повагу до історичного минулого нашого народу, почуття патріотизму.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Мета: поглибити знання про романтизм як літературний напрям, показати поєднання в поемі Байрона «Мазепа» історичних подій та творчого вимислу автора; розкрити особливості композиції поеми; розвивати навички дослідницької роботи та самостійної роботи, навички усного мовлення, логічного мислення, уміння будувати аргументоване власне висловлювання; виховувати любов до художнього слова, повагу до історичного минулого нашого народу, почуття патріотизму.
Обладнання: мультимедійні презентації до уроку; тексти поеми
Дж. Байрона.
Тип уроку: урок – дослідження.
Очікувані
результати:
учень переказує зміст поеми «Мазепа», визначає її історичну основу (розгром
шведів російськими військами, втеча Мазепи з почтом Карла ХІІ) та переповідає
романтичний міф про прив’язаного до коня молодого Мазепу; вміє доводити власну
точку зору, використовує й аналізує джерела інформації; розвиває культуру
усного мовлення.
Хід
уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. «Віртуальна міні - галерея» (5 репродукцій)
на тему «Романтизм». (слайд №1)
-- Що
об’єднує ці репродукції?
2. «
експрес-опитування» (слайд №2)
-- Романтизм
– це…
--- Які історичні події вплинули на виникнення
романтизму… (Французька буржуазна революція 1789 – 1794 рр. та
наполеонівські війни)
--- Основні риси романтизму - … (конфлікт із навколишньою дійсністю
(особистість і суспільство), цінність людської особистості, розуміння її
унікальності, увага до внутрішнього світу, незвичайний герой – тираноборець, бунтар, одержимий «світовою скорботою»,
прагнення до краси, широке використання символіки, фантастики, екзотики,
звернення до фольклору, увага до національної історії)
--- Романтичний герой —
це... (герой романтичного твору, який страждає від відчуження, через неможливість
змінити своє становище та навколишній світ. Він ідеальний; красивий зовнішньо і
внутрішньо, здійснює вчинки відповідно до своїх ідеалів, жертвує собою в ім’я
цих ідеалів та людей, суспільства, якому він не потрібен).
--- Представники літератури романтизму - …
--- Дж. Байрон
-- представник … романтизму.
--- Завдяки Байрону в літературі з’явилась течія
… і …
--- Байронічний герой —
це... (образ самотнього бунтаря, який розчарувався в житті й страждає, людини з
ніжною душею,
«шляхетний злочинець», який кидає виклик суспільству, його законам та моральним
нормам і зазнає кари.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
● Слово
вчителя. Сьогодні ми продовжуємо
розмову про творчість англійського поета – романтика Джорджа Байрона. Темою
уроку буде одна із романтичних поем Байрона – «Мазепа». Наша мета – з'ясувати,
що стало історичною основою і романтичною вигадкою в цій поемі та особливості
композиції поеми. Ви – розумні, кмітливі, сповненні сил та енергії. Дуже
хочеться, щоб кожен з вас показав себе сьогодні на уроці через знання і дії.
Отож запрошую вас до співпраці. А гарні оцінки, які я сподіваюсь, ви отримаєте,
забезпечать вам хороший настрій.
А хвилюватися не
треба. Поема прочитана, Байрон, як поет, став вам рідним і близьким, про
романтизм ви все знаєте. Отже, успіху вам!
●
Оголошення теми уроку. (слайди №3-4)
ІІІ. Робота на уроці
1. Слово вчителя
Байрон і Мазепа.
Між ними ціле століття! Чим же привабила англійського поета-романтика історична
постать Івана Мазепи? Але спочатку з’ясуємо, що вам відомо з уроків історії
України про Івана Мазепу?
2. Робота у парах. Метод «Асоціативний кущ» «Хто ж він
такий - Іван Мазепа?» (слайд №5)
Вчитель: Іван Мазепа – одна з тих постатей
української історії, життя та вчинки яких і сьогодні викликають гарячі
суперечки як фахових істориків, так і людей, взагалі далеких від історичних
перипетій. Політичний діяч, військовий, дипломат, меценат... Мало кому випала
така цікава й непроста доля.
Перед тим, як
зануритися у романтичний світ поеми Байрона, пропоную повернутися до
реального. Звернутися до історії.
3. Історична
довідка: «Історична постать гетьмана
Мазепи» – (слайди №6- 11)
1. Мазепа народився у 1639 році в селі Мазепинці, неподалік від Білої
Церкви. Належав до родини відомої правобережної української шляхти. Початкову
освіту отримав у школі Київського братства, згодом закінчив Києво- Могилянський
колегіум та єзуїтську колегію у Варшаві. Протягом трьох років навчався в
Німеччині, Італії, Франції та Голландії, де здобув чудову європейську освіту.
Знав вісім іноземних мов, мав дипломатичний хист, був чудовим оратором. Деякий
час перебував на службі при дворі польського короля Яна Казимира. Він був одним із прибічників гетьмана
Дорошенка, обіймав посади генерального писаря та генерального осавула.
У 1687 році Мазепу
обрано гетьманом Лівобережної України. Він володів гетьманською булавою
протягом майже 22 років.
Період його правління характеризувався економічним розвитком України,
стабілізацією соціальної ситуації, піднесенням церковно – релігійного життя та
культури. На початку свого гетьманства І.Мазепа підтримував
політичні відносини з російським царем Петром І. Коли гетьман зрозумів, що перемога Петра І
у російсько-шведській війні прискорить
руйнування української державності,- він вирішує стати на бік шведського короля
Карла ХІІ.
У 1709
році Карл ХІІ пішов у похід на Москву. Іван Мазепа разом зі своєю армією
вирушив йому назустріч. На початку червня 1709 року об’єднана армія зупинилася
під Полтавою. 27 червня 1709 року відбулася Полтавська битва.
Після
поразки залишки військ разом з Мазепою та Карлом ХІІ переправились через
Дніпро, і 29 червня 1709 року прибули до містечка Бендери. Тут в ніч з 21 на 22 вересня 1709 року . І. Мазепа помер в селі Варниця. Похований у монастирі Святого
Георгія м. Галац (Румунія)
Вчитель: А яким же змальований Іван Мазепа у поемі
Байрона? Приятелем Петра І, борцем за
інтереси Української козацької держави, політичним діячем, чи це звичайна людина
зі своїми таємницями, почуттями, романтик і авантюрист? Чого більше в поемі: історичної чи
міфологічної основи? Якими джерелами
користувався Дж. Байрон для створення своєї
поеми?
4. Виступи творчої групи «Дослідники творчості Байрона».
Історія написання Байроном поеми «Мазепа» (слайди №12-19)
1. Поему
«Мазепа» Джордж Байрон написав під час перебування в
Італії (у Венеції та Равенні) 1818
або 1819. Сюжет поеми «Мазепа» Байрон знайшов у
ІV розділі хроніки Вольтера «Історія
Карла ХІІ», у якому він розповів легенду про молодого Мазепу: «Він народився в Подільському воєводстві;
виховувався як паж Яна Казимира, при дворі якого набув певної обізнаності в
красному письменстві. Коли було викрито любовний зв'язок, що він мав з дружиною
одного польського магната, розлючений чоловік звелів прив'язати його, зовсім голого до дикого коня і відпустити в такому стані на всі
чотири сторони. Кінь, приведений з України, примчав Мазепу
туди, напівмертвого від утоми й голоду. Місцеві селяни знайшли та виходили його. Він довго лишався
серед них і через певний час відзначився
в багатьох походах проти татар. Вищість в освіті забезпечила йому велику повагу серед козаків; його репутація, що
зростала з дня на день, спонукала царя призначити Мазепу гетьманом.»
2. Ця легенда про Мазепу
зародилася в Польщі й була завезена до Франції з двору короля Станіслава
Ліщинського, можливо, маркізом де Бонаком, який був послом при цьому
дворі. Виникла вона на ґрунті побутової події, яка в польській мемуаристиці
розповідається в кількох версіях. Відомо, що описуючи пригоди
молодого Мазепи, Вольтер скористався мемуарами польського шляхтича Яна Пасека,
який мав письменницький хист і вигадав досить цікаву легенду про молодого
Мазепу і про його перебування при дворі польського короля Яна Казимира. Розповідають, що Мазепа одного разу викрив
перед королем Яном Казимиром зрадницьку
поведінку Яна Пасека. Король наказав арештувати Пасека, але той зумів
викрутитися і присягнувся помститися Мазепі. Тому і з’явилася легенда про покарання Мазепи за любовний зв’язок із
заміжньою жінкою. Його
прив'язали до спини коня й
відпустили в поле. Але це був кінь самого Мазепи, і поніс він його до маєтку
самого Мазепи, розташованого неподалік.
3. Вольтер у ІV розділі хроніки «Історія Карла
ХІІ», у якому він розповів легенду про молодого Мазепу, допустив деякі неточності:
--- називає Мазепу
поляком,
--- коня самого
Мазепи замінив на
дикого, приведеного із степів, який начебто примчав героя через кілька днів
на берег Дніпра.
Це доповнення зробило банальну історію із
життя молодого Мазепи неймовірною, фантастичною і водночас перевело її зі сфери
побутової у сферу міфопоетичну.
Дехто з дослідників
вважає, що на розповіді Мазепи про його закоханість у молоді роки в юну красуню
Терезу, дружину старого багатого графа-воєводи, позначилися взаємовідносини
самого Байрона з юною дружиною графа Гвічіоллі, яку також звали Терезою.
Вчитель. Цей міфопоетичний потенціал, що з'явився у розповіді Вольтера, блискуче реалізував уже в добу романтизму Байрон – у поемі «Мазепа».
--- Чому Байрон так зацікавився
легендою про Мазепу?
(Байрон – романтик, сама легенда
була таємничою, ефектною, небуденною, особистість Мазепи - загадкова,
незвичайна).
Вчитель: Звичайно, не міг не захопитися такою сильною, неординарною особистістю , як Іван
Мазепа, Дж. Байрон . Саме такі натури
ставали героями його творів. Поема Байрона
має, як ми щойно з'ясували, легендарну
(міфологічну основу), а також і історичну?
--- Які
історичні події зображено у творі? (Розгром шведів російськими військами Петра І
під Полтавою 1709 року та втеча Мазепи з Карлом XII до Туреччини)
--- Чого більше в поемі Байрона:
історичної чи міфологічної основи?
(Поема має і історичну основу, і романтичний міф)
Висновок. Працюючи над поемою, Байрон не вивчав ані
історичних джерел, ані будь – якої іншої літератури про Україну. У поемі
Байрона відбувається перехід історичного сюжету і героя у міфологію.
5.
Бліц – опитування
за змістом твору поеми «Мазепа» (слайди
№ 20-27)
--- Зі
скількох частин складається поема?
--- З чого починається поема? (З довідки, яка
свідчила, що в її основу був покладений один із епізодів з «Історії Карла XII»
французького письменника Вольтера )
--- А з чого починається сама
поема (розповіддю про втечу Мазепи і Карла XII з
залишками війська після розгрому
під Полтавою і про їхній відпочинок)
--- Яким постає Мазепа на початку
поеми? (Старою людиною, йому 70 років. Байрон показує його стомленим, похмурим,
але сильним і могутнім як дуб. Він справжній козак, для якого кінь – вірний
друг, тому він його чистить, пестить, годує. Він ретельно оглядає свою зброю,
дістає припаси їжі, ділиться ними з королем.)
--- Як ви думаєте, чому Мазепа так піклується про свого коня? (За козацькою традицією кінь був
побратимом козака, і тому його добре доглядали.)
--- Як Карл XII ставиться до Мазепи? Підтвердьте думку
текстом? (Шанує
Мазепу за «відважний дух», «тверду руку», за те, що той більше діє, ніж
говорить. «У всіх із нашого гуртка відважний дух, тверда рука, та хто в цей
час маршів, боїв балакав менше й більш зробив, ніж ти, Мазепо? На землі від
Олександрових часів такої пари не знайти, як твій Буцефалос і ти. Бо й скитську
славу топчеш ти на ріках і просторах степу». Така оцінка короля робить образ
героя піднесеним, начебто ідеальним.)
--- З яким
проханням звертається Карл ХІІ до Мазепи під час перепочинку? (про пригоди
молодості)
--- Яку ж історію
розказав Мазепа?
Робота у парах. Створити ланцюжок.
Ø Які перешкоди були на шляху дикого
коня і Мазепи?
Художнє читання.
А на шляху ні міст,
ні сіл —
Крім степу,
Крім степу,
Безлюдно, скільки не дивись!
Була це дика площина,
Покрита хащею рівнина,
Покрита хащею рівнина,
Крізь листя вітром кінь летів,
Лишав далеко за собою
Кущі, дерева і вовків,
Що ззаду гналися юрбою..
Куди б мій кінь
не пролетів,
За ним по п’ятах вовчі зграї,
Я вранці зблизька бачив їх,
За ним по п’ятах вовчі зграї,
Я вранці зблизька бачив їх,
Вночі ж я чув
їх шурхіт-біг,
Злодійський обережний крок
Невтомних, невідступних ніг.
Злодійський обережний крок
Невтомних, невідступних ніг.
Опівдні ми той ліс минули!..
Я змерз, хоч червень саме йшов
Я змерз, хоч червень саме йшов
Почув я плюскіт біля себе,
Вгорі ж мигтіло зірне небо..
Це був не сон: мій дикий кінь
Перепливав ріку глибоку...
Десь кінське ржання розляглось
Із хащі темної соснини,-
Табун коней до нас летів
Чотирикутником великим.
Коли мій кінь побачив їх,
То наче збувся він безсилля,
Напружив жили кволих ніг
І почвалав... Ще тільки хвиля -
Він хрипло, глухо заіржав,
Здригнувся і на землю впав
Вчитель. Герой Байрона - юний Мазепа - пережив багато фізичних і
моральних мук, вже майже втратив надію на порятунок
--- Хто врятував
Мазепу? (Козаки)
Прокинувсь...Де я?
Людське схилилося
лице
Ласкаво, ніжно наді
мною?
Дівчатко з довгою
косою,
Струнке, вродливе і
ставне-
Сиділо в хаті під
стіною
І пасло поглядом
мене…
Вони знайшли мене в
долині,
Внесли мов трупа в
ближній дім
І врятували... А потім
Я став гетьманом в їх країні.
--- Чим закінчується поема? (Мазепа закінчив свою
розповідь, а «король уже з годину спав»)
6.
Виступ «літературознавця»
Особливості композиції поеми.
Виступ.
Поема – віршований твір, у якому зображені значні
події та яскраві характери. «Мазепа» - це ліро - епічна поема . Відноситься
до ліро – епічного жанру літератури, тому що в ній розповідь супроводжується
розкриттям авторських переживань і роздумів. Поява так званих мішаних жанрів була характерна
для романтизму.
Композиційно вона поділяється на 20 невеликих частин, кожна з яких – закінчений
епізод, пов'язаний з іншими епізодами. На початку своєї поеми Байрон подав
довідку, яка свідчила, що в її основу був покладений один із епізодів з
«Історії Карла XII» французького письменника Вольтера.
Особливість цього твору - це
монолог - сповідь старого Мазепи, спомин про молоді роки за часів його служби у
польського короля, розповідь в розповіді або розповідь з обрамленням. Автор
використовує саме такий прийом, це
допомагає повірити читачу в достовірність подій.
Міні-бесіда.
·
У чому полягає особливість поеми? (монолог – сповідь Мазепи. Плин почуттів,
рух думок, політ уяви)
·
З якою метою автор використовує цю жанрову форму? (достовірність, адже це
відверта розповідь героя)
7. «Мозковий штурм»:
довести, що
поема Байрона – романтичний твір
(робота у групах)
1.
«Мазепа»- це ліро - епічна поема
.Поява так званих мішаних жанрів була характерна для романтизму.
2.
Зацікавила поета сама легенда, що була таємничою, ефектною, небуденною.
3.
Романтиків завжди цікавили неординарні особистості , масштабні постаті.
Мазепа – саме такий.
4.
В поемі присутні символи.
5.
Особливість цього твору -- це монолог - сповідь старого Мазепи. Плин почуттів,
рух думок, політ уяви.
8. Виступ
дослідників символів в поемі. (слайди
№ 31-38)
1.
Дж. Байрон ніколи не був на Україні, тому він не міг знати національних
особливостей природи. В уяві поета, Україна – це дика країна («дикий кінь»,
«дика площина», «дикі очі дівчини», «дикий праліс»). Це країна, яка далека від
цивілізації, тобто – екзотична країна, що (згідно «байронівського» романтизму)
протистоїть брутальній реальності. ». У поемі створюється романтичний образ
України, що є вільною, але ще не освоєною землею. Картини пейзажів
змальовують «дику природу», зображення
якої теж має символічне значення.
Бурхливі потоки,
сильні вітри уособлюють пристрасті, що охопили самого героя. Буйний чагарник,
ліс – перепони на життєвому шляху героя. Безмежний степ -- символ самотності, відчуженості.
2. В поемі особливо вирізняється образ коня. Як відомо, у романтичних творах
кінь є символом вдачі, людської долі. Тому стає зрозуміло, чому Карл ХІІ
втрачає коня ( доля відвернулася від нього), а Мазепа зберіг свого коня (доля
до нього прихильна). Мазепа та його кінь – наче єдине ціле. Кінь – це товариш,
який ніколи не зрадить і служить йому вірою і правдою.
Бо ж у нещасті,
наче тінь,
Людини не покине
кінь
«Дикий кінь» - багатозначний символ. Це і
фатальна доля, і втілення смерті, символ нестриманої пристрасті гетьмана і
водночас – символ кари небесної. Разом
із тим через цей образ і символ
непохитної волі, яка привела Мазепу до гетьманства.
3. Зграя вовків – символ жорстокості,
підступності, зла; ворон – це символ
наближення смерті.
В останнє глянув я
- по небі
Кружляє нетерпляче
ворон;
Спускався він все
нижче й нижче,
Ще трохи покружляв
і сів …
4. Символічний образ сонця постійно присутній в поемі , воно супроводжує
нашого героя – то піднімається, то заходить. Воно символізує життя, яке
поступово то покидало, то поверталось
до Мазепи:
Вже сонце сіло…
Рятунку я не ждав для себе.
Захід сонця, вечірній холод, туман, морок, тьма, ридання
вітру, похмуре небо підсилюють страждання герою, який уже спасіння і не ждав.
Схід сонця -- є символом надії на повернення життя
Вода (річка) – це живуща сила, яка приводить Мазепу до
тями.
Тут від води й
очуняв я, -
Ії холодний свіжий
дотик
Мене підсилив.
Вернулась пам'ять…
5. Велике
значення має образ долі, яка переслідує всіх героїв. Доля відвертається від
шведів під Полтавою, від короля Карла ХІІ, прирікши його на втечу, доля звела Мазепу з Терезою, подарувавши йому сильне
кохання, але й розлучила їх, доля врятувала його, принісши в Україну, й зробила
Мазепу гетьманом. На думку Байрона як романтика, доля, фатум має великий вплив на людину.
Образ вершника
Мазепи став символом :
неспокійної душі; нескореної сили;
постійної
небезпеки; уособлення вільної людини;
це символ свободи,
нації.
Вчитель. У західноєвропейській літературі Мазепа завдяки
романтичній поемі Байрона став легендарним героєм. Байрон малює Мазепу з
симпатією як людину сміливої вдачі і могутньої волі, постать безумовно
романтичну і титанічну.
Красива історія була підхоплена
поетами, художниками і композиторами. Мазепі митці присвятили 186 гравюр, 42
картини, 22 музичні композиції, 17 літературних творів, 6 скульптур. (слайд № 39)
Вам були представлені репродукції картин
Делакруа, Ораса Верне, Жана Луї Буланже та
інших митців.
ІV. Підсумкова бесіда «Вільний мікрофон» (слайд № 40)
--- Що вам запам'яталось , що нового ви
дізналися , яке враження справила на вас поема Байрона.
Вчитель. На уроці ми з
вами поглибили знання про романтизм, як літературний напрям, аналізували
художній твір, порівнювали історичні факти з романтичним міфами, розвивали
навички критичного мислення, дослідницької роботи, виразного читання, усне
мовлення, творчість, доводили власну думку)
V. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
1.Підготуватися до
характеристики образу Мазепи, виписати цитати з поеми Байрона по групам: Перша група: Образ І.Мазепи в однойменній поемі Дж.Байрона (старий Мазепа).
Друга група: Образ І.Мазепи в однойменній
поемі Дж.Байрона (молодий Мазепа).
2. Намалювати
ілюстрації до поеми (за бажанням)
Немає коментарів:
Дописати коментар