Зарубіжна література. 11 клас. Рівень стандарту
Усього –
34 (35) години;
текстуальне
вивчення творів – 30 годин;
розвиток
мовлення – 4 години (у межах
годин на текстуальне вивчення);
контрольна робота – 4;
позакласне
читання – 2 години
І семестр
№ п/п
Дата
Тема і зміст уроку
Примітка
ВСТУП.
ЛІТЕРАТУРА. МОРАЛЬ. ЛЮДЯНІСТЬ
1
Виклики сучасного світу. Значення літератури
та культури для збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької
школи для популяризації світової літератури й формування українського читача.
Літературні премії світу, письменники-лауреати та їхній внесок у боротьбу за
мир і духовність.
ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ
2
Німеччина. Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток
Європи.
Йоганн Вольфґанґ Ґете (1749 – 1832). «Фауст» (І частина), останній
монолог Фауста (ІІ частина). Віхи життя та значення діяльності
Й. В. Ґете для світової культури. Історія створення трагедії
«Фауст». Особливості композиції.
Проблематика. Жанрова своєрідність твору.
3
«Фауст». Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської
цивілізації. Пошуки сенсу буття й
призначення людини. Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита.
напам’ять монолог
4
РМ№1 (П) Складання
порівняльної таблиці образів Фауста і
Вагнера
МОДЕРНІЗМ
5
Модерністська проза початку ХХ ст.
(загальна характеристика).
Світоглядні й
естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в
художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і
М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі. Франц Кафка (1883 – 1924).
«Перевтілення». Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження
особистості в новелі «Перевтілення».
6
Франц Кафка. «Перевтілення». Образ Грегора
Замзи: проблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі
світового буття як абсурдного. Особливості композиції, функції фантастики.
Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних
елементів у гротескному світі
7
Альбéр KAMЮ (1913–1960). Віхи життя й особливості
світогляду письменника. Роман «Чума»: проблематика, сюжет і композиція,
притчевість твору, алегоризм образів і ситуацій.
8
Альбéр KAMЮ. «Чума»: проблема вибору людини в межовій ситуації
та особистої відповідальності за цей вибір. Символіка чуми.
9
Контрольна робота №1. «Золоті сторінки
далеких епох», «Модернізм». Контрольний твір.
ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЛІРИКИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ.
10
Розмаїття течій
модернізму й авангардизму в європейській ліриці XX ст.
Франція. Ґійом Аполлінер (Вільгельм Альберт
Володимир Олександр Аполлінарій Костровицький, 1880 – 1918). «Зарізана
голубка й водограй», «Міст Мірабо».
Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з естетикою кубізму,
своєрідність «сюрреалізму» письменника, його художні новації в царині лірики.
Збірки «Алкоголі. Вірші 1898 – 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і
Війни». Специфіка віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»).
Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера.
напам’ять
11
РМ №2 (У) Аналіз-дослідження
поетичного твору Ґійома Аполлінера «Міст Мірабо».
12
Австрія. Райнер Марія Рільке (1875 – 1926). «Згаси мій
зір…», «Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея» (огляд).
Своєрідність поглядів і поетики
Р. М. Рільке. Діалог ліричного героя з Богом («Згаси мій зір…»). Переосмислення
античних міфів у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до
Орфея»). Філософський характер і художня довершеність лірики поета.
напам’ять
13
Іспанія. Федеріко Ґарсіа Лорка (1898 – 1936).
«Про царівну Місяцівну», «Гітара». Віхи творчого шляху й
художні здобутки Ф. Ґарсіа Лорки. Жанрове розмаїття його лірики. Яскраві
образи й символи у
віршах поета.
Своєрідність художнього світу Ф. Ґарсіа Лорки.
14
Контрольна робота №2. «Шедеври
європейської лірики першої половини ХХ століття». Комбінована.
15
ПЧ №1. Еліот
Т. С. Поезії. Трагічне відчуття
дійсності з її відчуженістю між людьми у віршах поета.
ІІ семестр
АНТИУТОПІЯ У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ
16
Розвиток жанру
антиутопії у XX ст.: ознаки та представники.
Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 – 1950). Зв’язок творчості
Дж. Оруелла із соціально-історичною ситуацією доби. Викриття сутності
тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця.
17
«Скотоферма» Боротьба проти страху й рабської покірності в
суспільній свідомості. Образ головного героя в динаміці. Поетика антиутопії
(фантастика, мова, символи, алегорії та ін.).
ПРОБЛЕМА ВІЙНИ І МИРУ В ЛІТЕРАТУРІ XX СТ
18
Німеччина. Епічний театр Б. Брехта: теоретичні засади й
художня практика. Бертольт Брехт (1898 – 1956). «Матінка Кураж та її діти».
Б. Брехт –
драматург-новатор. Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка
Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі.
19
РМ №3(У) Усна характеристика персонажів драми
«Матінка Кураж та її діти».
20
Генріх Белль (1917 – 1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…».
Життєвий і творчий
шлях письменника. Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її
руйнівних наслідків для людства в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у
Спа…». Образ школи як художня модель нацистської Німеччини.
21
Зображення війни з
погляду важко пораненого юного солдата. Символічний зміст назви оповідання, її
зв’язок з історією Спарти. Форма твору (внутрішній монолог). Специфіка
змалювання образу головного героя (відсутність імені, виразних індивідуальних
рис, байдужість до світу, зміни в його внутрішньому світі та ін.).
Художні деталі. Підтекст. Авторська позиція.
22
Німецькомовна поезія. Пауль Целан
(1920 – 1970). «Фуга смерті».
Віхи життя й
творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» – один із найвідоміших творів про
Голокост. Художнє новаторство митця. Ключові метафори («чорне молоко світання», «могила в повітрі») як відтворення жахливої реальності
Освенціму. Прийом протиставлення. Провідні мотиви та їхня роль у творі.
Трансформація біблійних образів і мотивів у творі.
23
Контрольна
робота №3. «Антиутопія у світовій літературі», «Проблеми війни і миру у літературі
ХХ століття» Комбінована.
ЛЮДИНА ТА ПОШУКИ СЕНСУ ІСНУВАННЯ В ПРОЗІ
ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ
24
США.
Ернест Міллер Гемінґвей
(1899 – 1961). «Старий і море».
Віхи життя й
творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея.
25
Реалістичний,
міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море». Символіка образів
(риба, море, рибалка, хлопчик та ін.). Образ Сантьяго. Ознаки притчі у
повісті.
26
РМ №4.(П) Написання листа літературному герою (за повістю
Е. Хемінгуея «Старий і море»)
27
Колумбія. Ґабріель Ґарсіа Маркес
(1927 – 2014). «Стариган із крилами».
Короткі відомості
про життя митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка «магічного реалізму»
Ґ. Ґарсіа Маркеса. Синтез реального і фантастичного в оповіданні
Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами».
28
Відображення
моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення
до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних
цінностей в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами».
ЛІТЕРАТУРА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX – ПОЧАТКУ
XXI СТ.
29
Провідні тенденції в драматургії другої половини
ХХ ст.
Формування
«театру абсурду» як явища театрального авангарду в 1950-1960-х рр., його
провідні ознаки. Огляд здобутків митців («Гостина старої дами»
Ф. Дюрренматта, «Санта-Крус» М. Фріша, «Носороги» Е. Йонеско,
«Чекаючи на Годо» С. Беккета). Жанрові новації (драма-притча,
трагікомедія та ін.). Значення іронії, гротеcку у творах.
Література постмодернізму. Постмодернізм – одне із найяскравіших
літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст.
Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура.
30
Милорад Павич (1929 – 2009). «Скляний равлик».
Короткі відомості
про митця. Утілення в оповіданні «Скляний равлик» рис постмодернізму.
Можливість вибору шляхів читання твору як вияв характерної для
постмодерністської літератури гри письменника з текстом і читачем, «відмови
від монопольного права автора на істину». Варіанти фіналу твору як ознака
стилю М. Павича. Значення центральної метафори.
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ
ЧИТАННІ
31
Джон Майкл
Ґрін (нар. 1977). «Провина зірок».
Д. Ґрін – американський письменник, автор книжок для
підлітків та молоді, відеоблоґер. «Провина зірок» – розповідь про історію кохання невиліковно хворих юнака
та дівчини.
32
«Провина зірок». Образи головних героїв. Ідея цінності життя. Символіка назви твору. Ліризм, іронічність оповіді.
33
Контрольна
робота №4 «Людина та пошуки сенсу існування
в прозі другої половини ХХ століття»,
«Література другої половини XX – початку ХХІ століття», «Сучасна
література у юнацькому читанні». Контрольний твір.
34
ПЧ №2.
Гелпрін М. «Свіча горіла». Доля літератури і науково-технічний прогрес у
оповіданні.
35
Узагальнення і
систематизація навчального матеріалу.
І семестр
№ п/п |
Дата |
Тема і зміст уроку |
Примітка |
ВСТУП.
ЛІТЕРАТУРА. МОРАЛЬ. ЛЮДЯНІСТЬ |
|||
1 |
|
Виклики сучасного світу. Значення літератури
та культури для збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької
школи для популяризації світової літератури й формування українського читача.
Літературні премії світу, письменники-лауреати та їхній внесок у боротьбу за
мир і духовність. |
|
ЗОЛОТІ СТОРІНКИ ДАЛЕКИХ ЕПОХ |
|||
2 |
|
Німеччина. Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток
Європи. Йоганн Вольфґанґ Ґете (1749 – 1832). «Фауст» (І частина), останній
монолог Фауста (ІІ частина). Віхи життя та значення діяльності
Й. В. Ґете для світової культури. Історія створення трагедії
«Фауст». Особливості композиції.
Проблематика. Жанрова своєрідність твору. |
|
3 |
|
«Фауст». Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської
цивілізації. Пошуки сенсу буття й
призначення людини. Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. |
напам’ять монолог |
4 |
|
РМ№1 (П) Складання
порівняльної таблиці образів Фауста і
Вагнера |
|
МОДЕРНІЗМ |
|||
5
|
|
Модерністська проза початку ХХ ст.
(загальна характеристика). Світоглядні й
естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в
художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і
М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі. Франц Кафка (1883 – 1924).
«Перевтілення». Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження
особистості в новелі «Перевтілення». |
|
6
|
|
Франц Кафка. «Перевтілення». Образ Грегора
Замзи: проблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі
світового буття як абсурдного. Особливості композиції, функції фантастики.
Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних
елементів у гротескному світі |
|
7 |
|
Альбéр KAMЮ (1913–1960). Віхи життя й особливості
світогляду письменника. Роман «Чума»: проблематика, сюжет і композиція,
притчевість твору, алегоризм образів і ситуацій. |
|
8 |
|
Альбéр KAMЮ. «Чума»: проблема вибору людини в межовій ситуації
та особистої відповідальності за цей вибір. Символіка чуми. |
|
9 |
|
Контрольна робота №1. «Золоті сторінки
далеких епох», «Модернізм». Контрольний твір. |
|
ШЕДЕВРИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ЛІРИКИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. |
|||
10 |
|
Розмаїття течій
модернізму й авангардизму в європейській ліриці XX ст. Франція. Ґійом Аполлінер (Вільгельм Альберт
Володимир Олександр Аполлінарій Костровицький, 1880 – 1918). «Зарізана
голубка й водограй», «Міст Мірабо». Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з естетикою кубізму,
своєрідність «сюрреалізму» письменника, його художні новації в царині лірики.
Збірки «Алкоголі. Вірші 1898 – 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і
Війни». Специфіка віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»).
Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера.
|
напам’ять |
11 |
|
РМ №2 (У) Аналіз-дослідження
поетичного твору Ґійома Аполлінера «Міст Мірабо». |
|
12 |
|
Австрія. Райнер Марія Рільке (1875 – 1926). «Згаси мій
зір…», «Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея» (огляд). Своєрідність поглядів і поетики
Р. М. Рільке. Діалог ліричного героя з Богом («Згаси мій зір…»). Переосмислення
античних міфів у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до
Орфея»). Філософський характер і художня довершеність лірики поета. |
напам’ять |
13 |
|
Іспанія. Федеріко Ґарсіа Лорка (1898 – 1936).
«Про царівну Місяцівну», «Гітара». Віхи творчого шляху й
художні здобутки Ф. Ґарсіа Лорки. Жанрове розмаїття його лірики. Яскраві
образи й символи у віршах поета.
Своєрідність художнього світу Ф. Ґарсіа Лорки. |
|
14 |
|
Контрольна робота №2. «Шедеври
європейської лірики першої половини ХХ століття». Комбінована. |
|
15
|
|
ПЧ №1. Еліот
Т. С. Поезії. Трагічне відчуття
дійсності з її відчуженістю між людьми у віршах поета. |
|
|
|
ІІ семестр |
|
АНТИУТОПІЯ У СВІТОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ |
|||
16 |
|
Розвиток жанру
антиутопії у XX ст.: ознаки та представники. Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 – 1950). Зв’язок творчості
Дж. Оруелла із соціально-історичною ситуацією доби. Викриття сутності
тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця. |
|
17 |
|
«Скотоферма» Боротьба проти страху й рабської покірності в
суспільній свідомості. Образ головного героя в динаміці. Поетика антиутопії
(фантастика, мова, символи, алегорії та ін.). |
|
ПРОБЛЕМА ВІЙНИ І МИРУ В ЛІТЕРАТУРІ XX СТ |
|||
18 |
|
Німеччина. Епічний театр Б. Брехта: теоретичні засади й
художня практика. Бертольт Брехт (1898 – 1956). «Матінка Кураж та її діти». Б. Брехт –
драматург-новатор. Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка
Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі. |
|
19 |
|
РМ №3(У) Усна характеристика персонажів драми
«Матінка Кураж та її діти». |
|
20 |
|
Генріх Белль (1917 – 1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Життєвий і творчий
шлях письменника. Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її
руйнівних наслідків для людства в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у
Спа…». Образ школи як художня модель нацистської Німеччини. |
|
21 |
|
Зображення війни з
погляду важко пораненого юного солдата. Символічний зміст назви оповідання, її
зв’язок з історією Спарти. Форма твору (внутрішній монолог). Специфіка
змалювання образу головного героя (відсутність імені, виразних індивідуальних
рис, байдужість до світу, зміни в його внутрішньому світі та ін.).
Художні деталі. Підтекст. Авторська позиція. |
|
22 |
|
Німецькомовна поезія. Пауль Целан
(1920 – 1970). «Фуга смерті». Віхи життя й
творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» – один із найвідоміших творів про
Голокост. Художнє новаторство митця. Ключові метафори («чорне молоко світання», «могила в повітрі») як відтворення жахливої реальності
Освенціму. Прийом протиставлення. Провідні мотиви та їхня роль у творі.
Трансформація біблійних образів і мотивів у творі. |
|
23 |
|
Контрольна
робота №3. «Антиутопія у світовій літературі», «Проблеми війни і миру у літературі
ХХ століття» Комбінована. |
|
ЛЮДИНА ТА ПОШУКИ СЕНСУ ІСНУВАННЯ В ПРОЗІ
ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ |
|||
24 |
|
США.
Ернест Міллер Гемінґвей
(1899 – 1961). «Старий і море». Віхи життя й
творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. |
|
25 |
|
Реалістичний,
міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море». Символіка образів
(риба, море, рибалка, хлопчик та ін.). Образ Сантьяго. Ознаки притчі у
повісті. |
|
26 |
|
РМ №4.(П) Написання листа літературному герою (за повістю
Е. Хемінгуея «Старий і море») |
|
27 |
|
Колумбія. Ґабріель Ґарсіа Маркес
(1927 – 2014). «Стариган із крилами». Короткі відомості
про життя митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка «магічного реалізму»
Ґ. Ґарсіа Маркеса. Синтез реального і фантастичного в оповіданні
Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами». |
|
28 |
|
Відображення
моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення
до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних
цінностей в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами». |
|
ЛІТЕРАТУРА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX – ПОЧАТКУ
XXI СТ. |
|||
29 |
|
Провідні тенденції в драматургії другої половини
ХХ ст. Формування
«театру абсурду» як явища театрального авангарду в 1950-1960-х рр., його
провідні ознаки. Огляд здобутків митців («Гостина старої дами»
Ф. Дюрренматта, «Санта-Крус» М. Фріша, «Носороги» Е. Йонеско,
«Чекаючи на Годо» С. Беккета). Жанрові новації (драма-притча,
трагікомедія та ін.). Значення іронії, гротеcку у творах. Література постмодернізму. Постмодернізм – одне із найяскравіших
літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст.
Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура. |
|
30 |
|
Милорад Павич (1929 – 2009). «Скляний равлик». Короткі відомості
про митця. Утілення в оповіданні «Скляний равлик» рис постмодернізму.
Можливість вибору шляхів читання твору як вияв характерної для
постмодерністської літератури гри письменника з текстом і читачем, «відмови
від монопольного права автора на істину». Варіанти фіналу твору як ознака
стилю М. Павича. Значення центральної метафори. |
|
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ
ЧИТАННІ |
|||
31 |
|
Джон Майкл
Ґрін (нар. 1977). «Провина зірок». Д. Ґрін – американський письменник, автор книжок для
підлітків та молоді, відеоблоґер. «Провина зірок» – розповідь про історію кохання невиліковно хворих юнака
та дівчини. |
|
32 |
|
«Провина зірок». Образи головних героїв. Ідея цінності життя. Символіка назви твору. Ліризм, іронічність оповіді. |
|
33 |
|
Контрольна
робота №4 «Людина та пошуки сенсу існування
в прозі другої половини ХХ століття»,
«Література другої половини XX – початку ХХІ століття», «Сучасна
література у юнацькому читанні». Контрольний твір. |
|
34 |
|
ПЧ №2.
Гелпрін М. «Свіча горіла». Доля літератури і науково-технічний прогрес у
оповіданні. |
|
35
|
|
Узагальнення і
систематизація навчального матеріалу. |
|
Немає коментарів:
Дописати коментар