УРОК. Марк Твен. Короткі відомості про письменника. Автобіографічні мотиви повісті «Пригоди Тома Сойєра». 5 клас
презентація
Мета: висвітлити основні події життя Марка Твена; розкрити історію створення повісті, познайомити з поняттям «автобіографічний твір»; розвивати пізнавальну активність учнів; удосконалювати навички зв’язного усного мовлення вміння та вміння слухати, порівнювати факти, висловлювати власне ставлення до почутого, сприяти формуванню інтересу до творчості письменника, виховувати любов до читання.
презентація
Мета: висвітлити основні події життя Марка Твена; розкрити історію створення повісті, познайомити з поняттям «автобіографічний твір»; розвивати пізнавальну активність учнів; удосконалювати навички зв’язного усного мовлення вміння та вміння слухати, порівнювати факти, висловлювати власне ставлення до почутого, сприяти формуванню інтересу до творчості письменника, виховувати любов до читання.
Обладнання:
портрет
М. Твена, комп’ютер, мультимедійний супровід у слайдах.
Хід
уроку
І.
Актуалізація опорних знань.

Я називаю відомі вам прізвища, а ви дайте мені
коротку відповідь:
--- що їх всіх об’єднує? (слайд №1)
Ф. Тютчев, Йоганн Гете, М. Лермонтов, Роберт Бернс
… (поети, поезія)
--- А чи
любите ви поезію?
--- Який з вивчених
віршів вам сподобався найбільше і чому?
--- А які взагалі ви полюбляєте читати твори? (про
пригоди)
ІІ.
Мотивація навчальних досягнень.
Поезія – це,
звісно, цікаво. Але, скажу вам по секрету, я теж люблю читати книжки про
дивовижні пригоди, таємниці. І саме сьогодні ми почнемо знайомитися з книгою,
яка написана правдиво, весело і цікаво. Вона розповідає про дітей, які люблять бешкетувати, не завжди слухають дорослих. А головний герой – веселий, життєрадісний, жвавий, кмітливий
хлопчик, справжній лицар і великий
фантазер.
--- Про яку
книгу, як ви думаєте, йде мова? («Пригоди Тома Сойєра»)
--- А чи знаєте,
хто автор цієї книжки? (Марк Твен)
Що ж, правильно.
Залишилось тільки дізнатися, хто ж він такий Марк Твен і яким чином його життя
пов’язано з найвідомішим літературним героєм – Томом Сойєром.

--- Отже, чого
ви чекаєте від нашого уроку?
А щоб нам краще
працювалося, проголошую девіз нашого уроку: (слайд №3)
«Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати».
ІІІ.
Робота над темою уроку.

Нещодавно до мене звернулися працівники «Бюро
знахідок». Вони були здивовані, коли знайшли скриньку з речами, на яких лежав
листок, на якому були записані слова, географічні назви, дати. Вони не змогли
розшифрувати ці записи і звернулися до мене. Я пообіцяла їм розібратися в цій
справі, а почувши про те, що ви полюбляєте пригоди, загадки, таємниці, то я
прошу у вас допомоги.
1835 р.- (
народився письменник)
12 років – (
залишився без батька )
1861– (
Громадянська війна в США )
1910 р.- (
смерть М.Твена )
Флорида – (місце
народження )
Невада – ( срібні
копальні, шукав золото )
Міссісіпі – (
працював лоцманом )
Ганнібал – ( жив
з батьками )
Семюел Клеменс; «Мірка два»
Медаль «Правопис»; 1876 р
2.
Творча робота (слайди №18-19)
Записати у
робочий зошит лише ті професії , які опанував за своє життя М.Твен.
Журналіст ,
суддя , золотошукач , лоцман , друкар , учитель , моряк , письменник , священик, адвокат, пекар.
Проміжне підбиття підсумку. Яким же , на
вашу думку, був письменник Марк Твен?
3. Робота з портретом письменника . (слайд № 20)
--- Давайте
уважно розглянемо портрет М. Твена. Що ви можете сказати про Твена, вдивляючись
у цей портрет?
Донька Твена Сьюзі
ось як описала зовнішність свого славнозвісного батька: «У нього дуже гарне
сиве волосся , не дуже густе і занадто довге – саме раз , римський ніс ,
завдяки якому його обличчя здається ще красивішим , добрі сині очі і маленькі
вусики… »
Вчитель.
Здається , що ці «маленькі вусики» щось приховують . Можливо , веселу й
добродушну усмішку , що супроводжує розповідь про те , як маленькі бешкетники
Том і Гек шукали пригод.
Біографи вже
давно встановили, що більшу частину пригод Тома Сойєра автор пережив сам у віці
свого героя. Він сам про це писав у своїй автобіографії та у передмові до
повісті про Тома Сойєра.
4. Робота
з підручником. Читання уривку з передмови. ( с. 182)
5. «Теоретична скринька» (слайд №21)
Автобіографія – ( від гр.. autos – сам , bios –життя , grafo – пишу) – опис автором свого особистого життя.
--- А як ви думаєте , як називається твір, в
якому автор використовує епізоди з власного життя?
(автобіографічним
)
Запис до зошитів: Автобіографічний твір – такий твір, у якому автор використовує
події свого особистого життя.
Вчитель. Отже, Марк Твен
писав «Пригоди Тома Сойєра», згадуючи власне дитинство. Я вже побачила, що вам
дуже сподобалось вести розслідування. А зараз ми будемо дослідниками.
6. Дослідницька робота. «Історія створення повісті
«Пригоди Тома Сойєра»

Я вам називаю ті
події і пригоди, що відбулися насправді з Семом Клеменсом (Марком Твеном), а ви
спробуєте згадати схожі події, що відтворені у повісті. (слайди
№24 -30)
Проміжне
підбиття підсумку.
— Що ви дізналися про
історію створення повісті «Пригоди Тома Сойєра»?
--- Чи є «Пригоди
Тома Сойєра», на вашу думку, зразком автобіографічного твору?
--- Яким же, на вашу думку, був Марк
Твен у дитячі роки? (неслухняним хлопчиком, який втікав із дому, веселим, любив
пригоди, фантазер, витівник)
Вчитель. Марк Твен — один з небагатьох дорослих, якому вдалося
зберегти на все життя щиру дитячу душу і навчитися майстерно розповідати про
цей світ вустами дитини. Певно, через те, що його власний світ дитинства
назавжди залишався з ним, то і слугував
письменнику джерелом створення оповідань, повістей, романів.
Найвідоміші твори М. Твена
розповідають про світлу пору його дитинства в Ганнібалі. і сьогодні там на
високому скелястому березі Міссісіпі стоїть один із небагатьох пам'ятників
літературним героям — Тому Сойєру та
Гекльберрі Фінну.(слайд 30 )
7. Осмислення
прочитаного.

--- Хто є головними героями твору?
(діти)
--- Яке враження на вас справила книжка
М.Твена «Пригоди Тома Сойєра»?
--- Що ми довідались з перших розділів
про Тома Сойєра?
--- Про кого так каже тітка Поллі:
„Сьогодні він не пішов до школи: байдикуватиме до самого вечора , мій обов’язок
покарати його …”
--- Чи дотрималася вона своєї обіцянки ?
--- За що був покараний Том ?
Вчитель. Ах цей цікавий,
радісний світ дитинства. Витівки, ігри, пригоди. Але
про це поговоримо на наступному уроці
ІV. Закріплення матеріалу.

--- Справжнє ім'я Марка Твена…
--- Марк Твен народився у містечку…
--- В основу повісті «Пригоди Тома
Сойєра» покладені… (спогади власного дитинства)
--- Пам’ятник в місті Ганнібал
споруджено літературним героям…
--- Головні герої твору …
--- Імена реальних людей, які стали
прототипами героїв твору «Пригоди Тома Сойєра»?
V. Рефлексія

--- Які враження справив на вас цей
урок?
--- Про що нове ви дізналися на ньому?
---
Чи
досягли ми очікуваних результатів?
---
Чим
зацікавив вас урок?
VІ. Оцінювання і
мотивація оцінок.
VІІ. Домашнє завдання: (слайд №33)
перечитати
І-ІХ розділи, дібрати цитати до характеристики образу Тома Сойєра.
Намалювати ілюстрації до
твору (за бажанням)
Додатковий
матеріал
Неподалік від Ганнібала справді існував
безлюдний острів, куди хлопчаки тікали, щоб сховатися від
"цивілізації" дорослих, або ж ховалися в печерах поблизу міста. В
Ганнібалі, у натовпі босоногих хлопчаків, він уперше зустрів прототипів своїх
майбутніх героїв — Тома Сойєра, Гекльберрі Фінна, Джо Гарпера. Був у Ганнібалі
й індіанець Джо, що ледь не вмер від голоду, заблукавши в одній із печер.
Дружба Семюеля Клеменса з маленьким
волоцюгою Томом Бленкеншипом, згодом увічненим ім'ям Гекльберрі Фінн, стала
однією з найяскравіших згадок у житті, попри заборону дорослих дружити з ним.
Та малий Сем порушував заборони ледь не щодня. Він випробовував на котові ліки,
що призначалися йому самому, жахав матір, приносячи додому вужів і кажанів.
Часто йому вдавалося уникнути заслуженої кари і він разом з друзями Томасом
Сойєром та Томом Бленкеншипом мріяли про повторення подвигів Робін Гуда та
пригод Робінзона Крузо.
Містечко Сент-Пітерсберг , у якому
живуть і діють герої книги , це і є Ганнібал дитячих років письменника , а Том
Сойєр – маленький Сем Клеменс . У тітці Поллі Твен зобразив свою матір , яку
гаряче любив , а в Сіді – молодшого брата Генрі. Змальовуючи Гека Фінна , Джо
Гарпера та інших своїх товаришів ,
згадував нерозлучних друзів дитинства , здатних на усілякі витівки. Навіть
маленька білявка Беккі Тетчер , яка підкорила серце Тома , списана з маленької
подруги Сема Клемеса. Дівчинку звали Лаура Хокінс. Вона пережила Марка Твена на18 років. Як цінну реліквію зберігала
фотографію двох літніх людей з підписом:
«Том Сойєр та Беккі Тетчер». Жахлива
печера , де заблукали Том і Беккі , а пізніше Том і Гек знайшли скарби , - теж не
вигадана, а справжня . Щоб її побачити , потрібно було лише спуститися
лише на три милі вниз річкою Міссісіпі
·
З 12 років (після смерті батька) Семюель
починає працювати помічником у друкарні. З 1851 займається набором (друком) і
редагуванням статей та гумористичних нарисів для Ганнібальського журналу.
·
У віці 18 років він залишив Ганнібал і працював
у друкарні у Нью-Йорку, Філадельфії, Сент-Луїсі та інших містах. Він займався
самоосвітою, багато часу проводячи у бібліотеці, таким чином отримуючи стільки
знань, скільки він би зміг одержати, закінчивши звичайну школу.
·
Твен надзвичайно ретельно вивчив 2 000 миль
(3200 кілометрів) річки Міссісіпі за два роки, став працювати помічником
лоцмана, а потім і самостійно водити кораблі по Міссісіпі.
·
Твен у липні 1861 р. вирушив на Далекий Захід,
до Невади, охоплений «срібною лихоманкою». Саме пройшла чутка, що в диких
преріях цього штату знайшли срібло і золото. Тут Семюель працював цілий рік на
срібному руднику
·
Паралельно з цим Сем писав гумористичні
розповіді для газети «Терріторіал ентерпрайз» у Вірджині-Сіті й у серпні 1862
одержав запрошення стати її співробітником
·
Саме лоцманському періоду письменник завдячує
своїм псевдонімом: Mark Twain з англійської – “мірка два”, глибина, достатня
для безпечного плавання судна.
·
У лютому 1870 року Марк Твен одружився на
сестрі свого друга Ч. Ленгдона, з яким познайомився під час круїзу, — Олівії. Він прожив у шлюбі з Олівією Ленгдон тридцять
чотири роки, до її смерті в 1904 р., в
них було троє дочок (Сьюзі, Клара і Джин).
·
“Я прийшов у 1835 році з кометою Галлея, через
рік вона знову прилітає, і я розраховую піти разом з нею”
·
Марк Твен помер від інфаркту 21 квітня 1910
року – на один день пізніше найбільшого наближення Комети.
·
Містечко Ганнібал
на березі Міссісіпі; пустельний острів неподалік та знаменита печера Макдоуелла
·
Сем Клеменс з друзями неодноразово обстежував
печеру Макдоуелла, а одного разу заблукав у ній з однокласницею Енн Лорі.
·
Індіанець з Ганнібала, котрий був причетний до
злочинних справ, заблукав в печері, але зумів вибратись.
·
Міський п’яниця Джиммі Фінн сварився з сином
Томом, і хлопчик жив на вулиці
·
Під ім’ям Тома Сойєра описано відразу трьох
нерозлучних друзів: це сам Сем Клеменс,
його шкільний приятель Віллі Боуен
та великий бешкетник і зірвиголова Томас
Сойєр Співі.
·
Гек Фінн – точний портрет Тома Бленкеншипа, який жив у напівзруйнованій хижці на краю
Ганнібала, частенько був голодний, ходив у лахмітті, іноді ночував під
відкритим небом
·
В повісті відображено й життя жителів
маленького американського містечка: численні забобони, типова школа,
несподівано жорстокий злочин...
Немає коментарів:
Дописати коментар